ברוכה הבאה לאזור האישי

את מי תזמיני להצטרף אליך אל חוויית הלידה?

לידה היא חוויה ייחודית ועוצמתית מאין כמוה, אך היא יכולה להיות טעונה בלא מעט לחץ, כאב והתרגשות, גם עבור מי שמלווה אותך. איך תבחרי את שותפיך למשימה?

זו יכולה להיות החלטה שתתקבל במהירות, או התלבטות שתטריד אותך ימים רבים: במי לבחור שילווה/תלווה אותך לחדר הלידה. מי יזכה להשתתף איתך בחווית הלידה הייחודית והעוצמתית, החד-פעמית הזו?

אמא, אח/ות, חבר/ה, בן/ת הזוג?

כדאי שהמלווה שלך יהיה/תהיה אדם קרוב שאת מרגישה לידו/ה פתוחה ומשוחררת, ושמכיר/ה אותך ברמה אישית טובה ומעמיקה. בחרי באדם שיידע לתמוך, לגלות סבלנות ואמפתיה, לזהות את צרכיך, להרגיע, לעודד וגם לעמוד מול מראות של דם, הפרשות וכל הכרוך בהליכים הרפואיים הפולשניים של הלידה.

מכל הסיבות הללו חשוב שתקדישי זמן ותשומת לב להחלטה מי ילווה אותך בלידה. לאחר שתבחרי, אנחנו ממליצות שתשוחחי עם הנבחר/ת על התהליך שאתם/ן הולכים/ות לעבור יחד, תעשו תיאום ציפיות ותקבלו החלטות משותפות. אחרי הכל, הלידה מתרחשת בגופך ואת השחקנית הראשית, אך מי שילווה/תלווה אותך יצטרך/תצטרך להיות קשוב/ה לך ולצרכיך, ולהקדיש לך את כל משאבי התמיכה שיש באפשרותו/ה להציע. בין שמדובר במלווה אחד/ת ובין שיותר מכך חשוב שתבנו בניכם תקשורת כך שכל הנוכחים בלידה ירגישו בנוח ומטרת הליווי תהיה ברורה.

מה ניתן לבקש ולצפות ממי שמלווה אותך ללידה?

למלווה בלידה יש תפקיד חשוב לפני תחילת הלידה וכמובן במהלכה: החל מרישום בדלפק הקבלה, ארגון ושמירה על הציוד שלכם, הבאת שתייה ואוכל ותקשורת עם בני משפחה שנמצאים בבית. אך ללא ספק, התפקיד החשוב ביותר של המלווה הוא לתמוך, להכיל, לאזן ולחזק.

במהלך הצירים והלידה, ובפרט אם זו הלידה הראשונה שלך, טבעי שלא תמיד תהיי סבלנית ומודעת להתנהגותך. המלווה צריך/ה לדעת שגם אם את חסרת סבלנות, סוערת, כעוסה או אפילו תוקפנית, זה לא המקום לכעוס ולהתחשבן. הוא/היא חייב/ת להבין שאת עוברת תהליך לא קל וזקוקה לחיזוק ולתמיכה שאינם תלויים בדבר.

לעתים, בעוצמת ההתרגשות, מלווים נוטים להתמקד בצילום להנצחת הרגע המופלא. דברו גם על זה: מתי ומאילו זוויות תרצי שיצלמו אותך ומתי תרצי שיניחו את המצלמה ויתרכזו בך.

במהלך הצירים המלווה יכול/ה לסייע לך באמצעות עיסויים, שינוי תנוחה, קומפרסים ועוד. קורס הכנה ללידה יעזור לו/ה לשלוט במיומנויות אלה.

סכמי עם המלווה שלך מה תרצי שיעשה/תעשה ברגעי הקושי וכיצד הוא/היא יכולים לבטא עבורך את רצונותייך ולסייע לצוות הרפואי למלא אחריהם.

ובעיקר, בקשי מהמלווה שלך להעניק לך תמיכה רגשית, עידוד, חיזוקים, חיבוקים, ליטופים וכל דבר שיגרום לך להרגיש עטופה, מוגנת ובטוחה.

טיפים מאיתנו, המיילדות

במרבית חדרי הלידה בישראל ניתן להגיע עם שני מלווים, לבחירתך, אך מומלץ להתעדכן מהי המדיניות בבית החולים בו בחרת ללדת, סמוך למועד הלידה.

 

כתבה: דיתה גולן הדרי, מיילדת ופסיכותרפיסטית CBT