פרויקט "פותחות ציר" מיילדות למען יולדות

פרויקט "פותחות ציר" נבנה במחשבה רבה כמענה שמתחיל במצב לא שגרתי של "שגרת מלחמה", כאשר סכנת ההסלמה מרחפת מעל ראשינו. ידענו שהיכולת לתת מענה טוב בזמן אמת, תלויה במידת המוכנות בזמן שגרה. את המענה של פרויקט פותחות ציר אנחנו שואפות להביא לכל חלקי הארץ, אך לאור התחממות הגזרה הצפונית והידיעה שליווי מיילדותי הוכח כמפחית תחלואה ותמותה אצל נשים בהריון ומתוך החשש שנגיע למצב של "אי בודד", בו ישובים יהיו מנותקים מגישה למרכזים רפואיים, בחרנו להתחיל ביישובי הצפון אשר נמצאים כמעט שנה תחת הפגזות בלתי פוסקות.

במסגרת הפרויקט ביצענו מיפוי של מיילדות הצפון ופתחנו מוקד פנייה לנשים ההרות. את החיבורים בין הנשים והמיילדות עשינו בארגון המיילדות. כל מיילדת פנתה באופן אישי לאישה להיכרות והמשך ליווי ומענה לשאלות. על מנת לוודא ולשפר את בטיחות הלידות ולהבטיח לידות בריאות וטובות לאם וליילוד, המיילדות נפגשו עם הנשים והמלווים העיקריים שלהן והעבירו להם סדנת הכנה ללידה בתרחיש חירום. 

מטרת הסדנאות היא כפולה. מחד, הקניית תחושת ביטחון וההיכרות מעמיקה עם מיילדת. מנגד, הקניית כלים וידע להתמודדות של האישה/ הזוג במקרה של לידה פעילה ומתקדמת, ללא יכולת להתפנות למרכז רפואי. המיילדות צויידו בכל הנדרש לטיפול מקצועי בהיריון, בלידה ובתקופת משכב הלידה. החיבור עם מד"א משפר את שיתוף הפעולה בין המיילדות וגורמי ההצלה ומספק פתרונות שינוע בטוח לאישה ולמיילדת בשגרה וגם במקרה של הסלמה ומצב ביטחוני מחריף. בנוסף כל המיילדות עברו סדנת החייאת יילוד ללידה במתווה של חירום, על מנת לשפר את המיומנות לטיפול מיטבי במקרה הצורך.

בפרויקט ניתן מענה ללמעלה מ- 320 נשים (ספטמבר 2024) ולוקחות בו חלק כ- 50 מיילדות המתגוררות ביישובי הצפון, חלק מפונות בעצמן.

הצלחתו של פרויקט זה, הוא הרבה בזכות שיתופי הפעולה:

עם הפדרציות של צפון אמריקה (JFNA) שנותנים רוח גבית ותמיכה כלכלית.

עם מד"א שיצרו מערך חדש של מענה מיילדותי למקרים ייחודיים סביב היריון ולידה ודאגו לציוד מתאים וייחודי לתרחישי לידה בחירום, לכל מיילדת שמשתתפת בפרויקט. חשוב לציין כי שיתוף פעולה זה גם מניב תוצאות גם בימי שגרה, בזכות הקשר בין המיילדות למד"א וכבר נוכחנו לראות קריאות של אירועי לידה לא מתוכננים, אליהן המיילדות הגיעו ראשונות וסיפקו את הטיפול המתאים.

עם המועצות האזוריות בצפון שאפשרו לנו להגיע לכמה שיותר נשים הרות בישובים השונים, על מנת לגייס אותן לפרוייקט ולתת להן את המענה המדוייק עבורן.

המלחמה טרם הסתיימה ולעת עתה לא נראה אופק לסיומה. אנחנו מזמינות את כל הנשים להצטרף לפרויקט. אנחנו מדייקות את המענה עבורן כל הזמן וביחד עם השותפים לנו ממשיכות לתמוך במיילדות ויולדות הצפון.