ברוכה הבאה לאזור האישי

סיפור גלגולם של מרכזי הלידה בישראל . עושות היסטוריה

בתאריך 1.5.2024, פורסם בקול תרועה רמה "חוזר מנכ"ל בנושא מרכזי לידה בקהילה"

התרגשנו, כעסנו, התאכזבנו. רגשות מעורבים.

לכאורה, על מה המהומה? לא חסר לנו צרות בישראל שצריך לפתוח בעוד חזית?

אבל המאבק על פתיחת מרכז לידה, הוא מאבק על זכויות אדם, מאבק על זכויות נשים בלידה.

המצב היום בישראל הוא, שנשללה מנשים זכות הבחירה היכן ללדת, גם אם הן עומדות בקריטריונים הקשוחים שקבע משרד הבריאות.

מרבית הנשים בישראל יולדות בבתי החולים. יש הרבה סיבות טובות ללדת בבי״ח: רצון לקבל שיכוך כאב תרופתי בלידה, הריונות ולידות בסיכון הזקוקים לליווי רפואי ונשים שבוחרות בכך, כי מרגישות שזה הכי נכון להן.

יש גם חסרונות בלידה בבי״ח, אין היכרות מוקדמת עם המיילדות וכלל הצוות המטפל, יש עומסים רבים שמייצרים אינטרסים מנוגדים בין המערכת ובין היולדת, תקינה ירודה, אנשי צוות נפלאים אך מתחלפים, סביבה לא טבעית ולא ביתית לעידוד לידה , ריבוי התערבויות ועוד. ולמרות הכל, טוב שיש בישראל חדרי לידה עם צוותי רפואה מעולים ורפואה מתקדמת מהטובות בעולם!

אבל יש נשים שרוצות אחרת. נשים בריאות בגופן ובנפשן, נשים שקיבלו החלטה מושכלת ומבקשות לממש את זכותן הבסיסית ללדת בבית או במרכז לידה.

מאות מחקרים מראים שגם לידות בית ומרכזי לידה, ליולדות בסיכון נמוך (נקבע על פי קריטריונים מחמירים שקבע משרד הבריאות) בליווי מיילדת מוסמכת ומוכשרת לכך, מיילדת שעובדת על פי הנהלים, בטוחה לפחות כמו לידה בבי״ח.

המציאות בישראל היא שבית החולים מקבל על כל יולדת סכום גבוה של כסף. חלק לא מבוטל מהכסף הולך לכיסוי גרעונות בית החולים, ולכן לאורך השנים משרד הבריאות עושה כל מה שאפשר כדי להקשות על לידות בבית ומרכזי לידה,

אמירת משרד הבריאות כי לידה בבית חולים היא בטוחה יותר, אינה עומדת בקנה אחד עם המחקרים. מי שקצת חשוף למחקרים ומכיר את הנתונים מהעולם, המשפט הזה עובדתית – לא נכון, מטעה ומייצר בהלת שווא.

תחת הכותרת" בטיחות" נכנסים שיקולים כלכליים גרידא.

לפני כ- 8 שנים, בהחלטה שרירותית, הורה משרד הבריאות על סגירת כל מרכזי הלידה בישראל. על הפעולה הביריונית הזו, מיילדות אמיצות פנו לבג״ץ.

ביולי 2021, אחרי מאבק משפטי ארוך, קבע בג״ץ פסיקה תקדימית! "לידה אינה מחלה. ממילא, היא יכולה להתבצע ללא נוכחות רופא, ואף ללא ליווי רפואי. " זכותה של כל אשה לקבל החלטות מושכלות ועצמאיות באשר להיריון ולידה" (דנג"צ 5120/18).

בפסיקתו, הורה בג"ץ למשרד הבריאות לאפשר פתיחה מחדש של מרכזי לידה, ולכתוב נוהל מסודר שיאפשר את פתיחתם בצורה בטוחה תוך שמירה על חופש הבחירה והבטיחות כאחד..

זה הישג היסטורי!!

אז משרד הבריאות הקים ועדה חיש מהר, ואחרי פחות מ 3 שנים של דיונים קדחתניים של מיטב המוחות, פורסם אמש החוזר המפרט איך להפעיל מרכז לידות.

הרגע הזה מרגש והיסטורי, אבל למי שמתעמק בנוהל, יכול לראות שזהו נוהל שלמעשה, אינו מאפשר את פתיחתם של מרכזי הלידה. אז מה עשינו פה???

ובכל זאת… בואו נתרגש מכמה אמירות היסטוריות של משרד הבריאות:

  • נתרגש מההכרה של משרד הבריאות במרכזי לידה ובחופש בחירה מקום הלידה.
  • הנוהל מכיר ברוחב תפקיד המיילדת- ליווי בהיריון בלידה וגם אחריה. חלומות מתגשמים!
  • הנוהל מפורט ויורד לרזולוציות הכי מדוקדקות- ממטף כיבוי אש ועד דפיברילטור, גודל השירותים האישיים (הלוואי בבי״ח) ועד פינת הקפה.
  • בזכות הנוהל, יוסדר נושא אחזקת תרופות שמאושרות לשימוש ע״י מיילדות, הישג עצום! .
  • הנוהל מחייב טיפול אישי – מיילדת לכל יולדת ( ומפתיחה מלאה שתי מיילדות ליולדת) . חלום חלום.

התקדמות גדולה והלוואי שמשרד הבריאות ידרוש גם מבתי החולים את כל מה שהוא דורש ממרכזי הלידה.

בשלושה נושאים קריטיים, הנוהל לא מטפל:

  1. מימון- לידה בבי״ח היא חינם ליולדת כי בי"ח מקבל על כל יולדת 17,000 ש״ח. אבל במידה והאישה בוחרת ללדת בבית או במרכז לידה, אין מימון מהמדינה ולכן כל עלויות הלידה חלות עליה.
  2. ביטוח- כיום למיילדות אין ביטוח שמכסה לידות חוץ אשפוזיות, הנוהל לא התייחס לסוגיה הקריטית הזו שיש לה השפעה עצומה הן על המיילדות והן על היולדות ובני משפחותיהן שאינם מכוסים.
  3. חובת התקשרות לבית חולים – נכון, יש חשיבות לקשר בין כל נותני השירות הרפואי, אבל ההיקשרות צריכה להיות הדדית ולא להיות נתונה להחלטה שרירותית של בית חולים.

יהיו הסיבות אשר יהיו, לכתיבת נוהל שלא ניתן ליישום, לא הכל באחריות משרד הבריאות, אבל להוציא נוהל כזה, מבלי לטפל בנושאים המהותיים הללו, רק מקשה עוד יותר על פתיחתם של מרכזי הלידה.

אז מה עכשיו? שילוב ידיים, נשים מיילדות וכל מי שזכויות אדם נוגע לליבה, להמשיך את המאבק למען פתיחת מרכזי לידה בטוחים , ממומנים, מפוקחים. לדאוג שכל אישה תוכל לבחור את מקום הלידה ותזכה לחווית לידה טובה, ובטוחה עם מיילדת.

אם נצטרך, נגיע שוב לבג"ץ. כמה טוב שיש בג"ץ.

 

מצורפים בעמוד זה כל המסמכים הנוגעים למאבק מרכזי הלידה.